Jak prowadzić hostel? Hostele, z punktu patrzenia turysty, to coraz częściej atrakcyjne obiekty. Wiele miejsc tego typu, w celu przyciągnięcia klientów, prowadzi swoją działalność na wysokim standardzie. Dotyczy to zarówno samego wystroju pokoi, jak też odpowiednio przygotowanych pomieszczeń sanitarnych. Dodatkowo, wiele z tego rodzaju miejsc mieści się w okolicach centrów miast, dlatego są świetną lokalizacją noclegową. Jednak z perspektywy osoby prowadzającej tego rodzaju działalność, zadanie to wymaga sporo pracy, jak też posiadania odpowiedniej liczby personelu.
Prowadzenie hostelu – od czego zacząć?
Najważniejsza jest oczywiście lokalizacja. Atrakcyjnie usytuowane hostele mogą oferować stawki wyższe, niż te na obrzeżach miasta. Wynika to również z faktu, iż jeśli obiekt jest wynajmowany, miesięczny czynsz jest wyższy, niż w lokalach oddalonych od centrum. Jednak takie usytuowanie jest atrakcyjne dla przyjezdnych, w szczególności dla osób, które do miasta przyjechały w celach turystycznych. Przed rozpoczęciem działalności należy przede wszystkim zadbać o odpowiedni wystrój wnętrza. Niejednokrotnie wizytówką, zarówno hosteli, jak również hoteli, jest ich niepowtarzalny wystrój. Dlatego warto zadbać o odpowiednie wyposażenie wnętrz, które zapewni im funkcjonalność, ale też oryginalny wygląd. Jeśli pokoje posiadają łazienki, należy sprawdzić, czy elementy sanitarne są odpowiedniej jakości, jak też regularnie dbać o ich czystość. Wszelkiego rodzaju prace sprzątające muszą być bezwzględnie wykonane przed przyjęciem nowych gości, a po opuszczeniu pokoju przez poprzednich. Dla osób, które zdecydowały się na dłuższy pobyt, warto także uwzględnić ofertę sprzątania, dzięki czemu będą czuć się o wiele bardziej komfortowo.
Przede wszystkim – wysoka jakość pokoi
Wystrój to nie wszystko. Bardzo ważne jest to, jaki widok po otworzeniu drzwi pokojowych zastaną goście. Istotne są także względy aromatyczne. Podczas porządków, warto także zwrócić uwagę na wykorzystywane środki czystości, czy zapachowe. Jeśli w pokoju panuje świeżość, goście od początku będą mieć pozytywne nastawienie do miejsca. Można także zaskoczyć ich małymi upominkami lub wykorzystaniem świec zapachowych. W celu świadczenia jak najwyższych usług, można także umieścić w łazience podstawowe przybory kosmetyczne, a także suszarkę, która bywa bardzo użyteczna. Trzeba także pamiętać o świeżej pościeli.
Promocja usług hostelu
Odpowiedni wystrój wnętrz, wysoka jakość obsługi, czy atrakcyjna lokalizacja to nie wszystko. Najważniejszy jest oczywiście marketing. Tak samo jak hotele, tak też hostele są bardzo popularne, w szczególności w dużych miastach. Dlatego trzeba zadbać o kompleksową promocję swoich usług. Z pomocą oczywiście przychodzą media społecznościowe. To jedno z pierwszych miejsc, gdzie można stworzyć stronę firmową, umieścić informacje związane z lokalizacją, jak również dane kontaktowe. Warto również dodać zdjęcia pokoi z ich opisem. Dzięki temu klienci będą od początku świadomi tego, w jakim klimacie utrzymany jest hostel. Warto również zadbać o rezerwację pokoi przez Internet. W tym celu można stworzyć stronę firmową, która dodatkowo będzie mogła podlegać działaniom marketingowym w wyszukiwarkach. Tego typu czynności, jak pozycjonowanie, czy zakup reklamy płatnej pozwalają na dotarcie do większej grupy potencjalnych klientów. Kolejnym krokiem jest rejestracja obiektu na portalach, które umożliwiają przeglądanie ofert noclegowych z poszczególnych miast. Trzeba pamiętać, iż spora część transakcji, czy zamówień dotyczących różnego typu usług, ma miejsce w Internecie. Coraz więcej osób korzysta głównie z tego źródła. Odpowiednia promocja hostelu w sieci to spora część sukcesu obiektu.
Wynajem miejsc noclegowych a hostel
W prowadzeniu hostelu istotne jest także jasne określenie grupy docelowej klientów. W wielu przypadkach spotkać można noclegownie, które faktycznie służą do tego, aby spędzić w nich noc, nie oczekując przy tym wysokich standardów. Niejednokrotnie są to obiekty dedykowane różnego typu pracownikom, jak pracownicy budowlani. Jeśli komuś zależy na przyciągnięciu uwagi rodzin, osób młodych, turystów z zagranicy, musi to mieć swoje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia hostelu.
Hostel – czy to się opłaca?
Czy prowadzenie hostelu to biznes rentowny? Na to pytanie nie istnieje jednoznaczna odpowiedź. Bardzo dużo zależy tutaj od sposobu jego prowadzenia, działań reklamowych, jak również samego zadowolenia klientów z pokoju. Trzeba pamiętać, iż obecnie wiele osób bardzo chętnie pozostawia opinię o danym obiekcie w sieci. To z kolei może budować pozytywny lub negatywny wizerunek firmy. Należy również zwracać uwagę na tego typu uwagi. Umiejętność słuchania klientów, ich potrzeb, ale także tego, co im przeszkadzało pomoże w podniesieniu jakości świadczonych usług. Oczywiście, o ile uwagi te mają odniesienie do stanu rzeczywistego. Jeśli chodzi o samo prowadzenie hostelu, do kosztów związanych z obiektem, jak opłaty stałe, czy czynsz, trzeba także uwzględnić koszty utrzymania pracowników.